Énmárka építés… Nem lehet elég korán kezdeni!

ahainspiráció-énmárka-émárkaépítés

Ha te nem “márkázod” magad, akkor a piac fog. És nem biztos, hogy úgy, ahogy az neked jó. Az énmárka építés, mint téma, most kezdett el igazán mozgatni sok vállalkozót, eddig elhanyagolták a jelentőségét. Az énmárka nem csak arculat, logó, színek, vagy egy hangzatos mottó. Az énmárka Te vagy, márkává alakítva, egy szellemiség, egy küldetés, kommunikációs irány, ami megfogja a célcsoportodat és a rajongóiddá teszi őket.

Közösségi média jelenlét

Van olyan ismerősöm, aki olyan minőségi és jól kommunikáló fotókat posztol magáról facebookon és instagramon, hogy ha most hirtelen blogolni kezdene, vagy saját vállalkozásba fogna, tuti a követője, vagy a vevője lennék. Nagyon tetszik ugyanis az az irány, amit képvisel, pedig semmi mást nem csinál, csak folyamatosan posztolja hol van és mit csinál. Viszont ezek a posztok iszonyú egységesek, egy sokak által követhető irány mutatnak, az ő esetében ez a modern, harmincas, budapesti nő, aki élvezi az életet, szép, de nem magamutogató, érdeklődik az önfejlesztés iránt. Nekem ez az ismerős abszolút egy jó márka, holott szerintem ő ezt egyáltalán nem tudatosan csinálja (alkalmazottként dolgozik és ha jól tudom, eszében sincs vállalkozni).

A fenti példát csak azért írtam le, hogy érezd, az, ahogyan kommunikálsz magadról, hosszabb távon is meghatározó. A közösségi média felületeken egy úgynevezett “perszona” jön létre, ami olyan, mint egy ál-személyiség, ami mögé elbújhatunk. Az, hogy ez mennyire ál közel a valódi személyiségünkhöz, más téma, de szerintem egy jól felépített márka abszolút reprezentálja azt, aki mögötte van. Tehát jó esetben ez a perszona a valódi személyiségünk esszenciája lesz, ha vállalkozók vagyunk, akkor pedig self-brandünk nagyon fontos eleme.

Énmárka? Találd meg magad és kezdj el kommunikálni.

Az első lépés, hogy kitaláljuk, vagyis inkább megtaláljuk magunkat és ezt “márkázzuk” le. Ha te nem alakítod ki a márkád, akkor a piac fogja – tehát érdemes eldönteni, hogyan határoljuk körül azt a képet, amit magunkról és a vállalkozásunkról kommunikálni akarunk.

Segíthet, ha egy jó kávé és pár perc befelé figyelés mellett megválaszolod ezeket a kérdéseket:

  • Miért vagyok én az, aki? Miben vagyok más, mint mások?
  • Mit szeretek magamban?
  • Mit szeretnek bennem a barátaim?
  • Mit szeretnek bennem a munkatársaim?
  • Mit adhatok másoknak? (szolgáltatások, termékek már megjelenhetnek)
  • Mit nyernek ők ezáltal? Miért lesz több a világ, ha én adok magamból másoknak?
  •  Mi lenne az én személyes mottóm – és akár a vállalkozásom mottója?
  • És így tovább…

Legyen arculatod – vagyis adj felismerhető arcot a márkádnak!

A jó márkának van arca – felismerhető, beazonosítható, egységes. Kezdd el gyűjteni azt a vizuális világot, vagyis annak elemeit, amik a márkádat azonosíthatóvá teszik. Keresd meg a rád jellemző fotók stílusát, alkoss egy színpalettát, nevezd meg a kedvenc betűtípusod, stb. Ha lesz logód, esetleg később egy teljes céges arculatod, pl. névjegyed, weboldalad – az már ezeknek az esszenciája kell hogy legyen. Tervezgess, gyűjts, inspirálódj. Ezzel csak még jobban letisztul majd benned, a következő elem, hogy mi a márkád fő üzenete.

Fogalmazd meg a márkád – vagy énmárkád fő üzenetét.

Egy jó márka nem csak a logójáról és az arculatáról ismerszik meg. Van egy mottója, mantrája, küldetése – van egy  mondat, vagy pár szó, ami a márka kommunikációjának esszenciája – a fő üzenet, amivel a márkádat pontosan célzod, és amivel pl. nagy márkák esetén rengeteg alkalmazott azonosulni tud.

A legjobb, ha első körben egy hosszabb KÜLDETÉST tudsz megfogalmazni, amivel magadnak és másoknak is világossá teszed, hogy miért csinálod, amit csinálsz – mi a célja, a küldetése, a vállalkozásodnak, a márkádnak. Pl. Miért vagy nyelvtanár? Mi a társadalmi haszna – a magas szintű küldetése a vállalkozásodnak? Miért vagy blogger? Mit szeretnél megosztani a követőiddel? Milyen hatást akarsz tenni az emberek életére – mit nyer az, aki követ Téged, vagy vásárol tőled?

Ha ez megvan, akkor jöhet egy jó SZLOGEN, ami még rövidebb, ami azonnal átmegy a követőidnek, és amivel pontosan tudod kommunikálni, hogy mit is akarsz. Ne becsüld alá a szlogenek, küldetések, üzenetek jelentőségét. A vevők tudat alatt célzottan reagálnak ezekre a szavakra, pl: megérdemlem, nyitás, boldogság, segítség, számít, olcsó, stb.

Itt egy pár példa és ebből a cikkből még többet megtudhatsz a szlogenekről >>>

loreal-slogan.jpg

Image result for coca cola motto 2016

tesco-slogan.jpg

Kezdetben már az is üzenet, ha mondjuk rendszeresen használsz bizonyos szavakat, amivel szeretnéd összekapcsoltatni magad, azokat a szavakat, melyek jól tükrözik azt, amit képviselsz.

Hidd el, ha saját magadat már a kezdetektől elkezded márkázni, később sokkal könnyebb lesz érvényesülnöd. Jobban eltalálsz a célcsoportodhoz, egységes lesz a kommunikációd, az emberek társítanak a Nevedhez bizonyos érzéseket, hangulatokat, élményeket. Kezdd el ezt az egészet olyan korán, amennyire csak tudod, hogy később még gyorsabban találd majd meg a kapcsolatot a vevőiddel, megrendelőiddel.

Ez egy jó szórakozás, ráadásul hasznos is, ha vállalkozást tervezel. Próbálkozz, keresd az utad, adj teret az inspirációnak és kommunikáld magad – amennyire csak tudod – egy egységes, saját hangon. Meglesz az eredménye 😉

Fülöp Johanna

 

Olvasd el ezeket is!