Esztergomi rövid hétvége

Az egyik szeptemberi pénteken gondoltunk egyet és befoglaltunk egy szombat éjszakát Esztergom belvárosában. De jól is tettük! Alig több, mint 1 órás buszút Budapesttől: rusztikus belvárosi házak, csodás panoráma, vendégszeretet és rengeteg séta.

Tudom, hogy a legtöbben már letudták Esztergomot a középiskolai osztálykirándulások egyikén, de azért érdemes újra ellátogatni a Dunapart egyik legszebb városába. Azért is, mert nagyon közel van Budapesthez és bármelyik napon rendszeres busz- és vonatközlekedés van, aztán még azért, mert 1-2 napot tök jól el lehet tölteni a belvárosban sétálgatva, a hegyekre kapaszkodva, éttermekben-kávézókban ücsörögve és a szép dunaparton andalogva, aztán meg azért mert teljesen barátságos, pozitív, kisvárosi hangulat uralkodik, ami kellemesen kikapcsol a budapesti nyüzsgés után.

esztergom-kapu-ajtó
Esztergom a rusztikus kapuk és ajtók városa

Persze vitathatatlan, hogy érződik az, hogy itt valamikor jóval nagyobb élet volt, mint mostanság. Van jó pár bezárt étterem, kocsma, amit kicsit szomorú látni, ahogy azokat a gyönyörű épületeket is, melyek békés, rusztikus hangulatban lassan az enyészeté válnak. Ez is Esztergom: a valaha tündöklő, ma kicsit kopottas feeling. Ugyanezt éreztük nyáron, amikor a Dunakanyarban időztünk, mintha egy kiürült Balaton-parton járnánk. Régi éttermek, csárdák, panziók bezárva, érződik a pénztelenség, a figyelem hiánya, a turista-áradat megcsappanása. Talán az lehet az ok, hogy Budapest hatalmas marketingje és valóban pezsgő élete révén a turisták már csak 1 napos kirándulásokra látogatnak a Dunakanyarba? Lehet, de én szívből remélem, hogy legalább mi magyarok újra felfedezzük majd a Dunapart gyönyörű természeti és kulturális értékeit…

A Széchenyi tér este is gyönyörű

Visszatérve Esztergomra, a programunk lájtos volt, pihenős, fogyasztós. Könnyed egy órás sárga buszozás után kezdtük az akklimatizálódást a Ragazzi bisztróban egy jó sörrel, pizzával és levessel. Aztán irány a szállás, ami nem volt túl fancy, de hozta, amit ígért 🙂 Délután egy jó séta, majd az Aquasziget fürdőbe néztünk be és nagyon jót fürödtünk és szaunáztunk. Este véletlenül találtunk egy hangulatos kerthelyiséget, ahol remek halászlevet főztek, később pedig elnéztünk a Széchenyi térre, ahol épp koncertek voltak és ott múlattuk az időt.

Vasárnap megreggeliztünk a Pálinka Patikában, ahol egy kiváló reggeli panninivel és hasonlóan remek kávéval alapoztuk meg a napot. Aztán bejártuk a belvárost, a Duna-partot és a Szent Tamás hegyet, ahonnan remek kilátás nyílt a mediterrán háztetőkre, a Dunára és a Bazilikára.

szent-tamás-hegy-kálvária-esztergom
Templom és kálvária a Szent Tamás hegyen, a belvárosban

Délután az esős idő miatt elbúcsúztunk a várostól és visszatértünk Budapestre. Az egész kirándulás nagyon jó volt, pihentető, kikapcsoló és meglepően “olaszos” életérzést kaptunk röpke 1 órára a budapesti lakásunktól.

Egy őszi rövid hétvégére mindenképp ajánlom az esztergomi túrát, mert megéri. Miután a Balaton felé tömve van az autópálya, érdemes más irányokba elindulni Budapestről, ahol szintén nagyon feltöltő és pihentető napokat tölthetünk!