Való egy nőnek a vállalkozói lét?

vallalkozo-no-noi-vallalkozo-egyeni-vallalkozo

vallalkozo-no-noi-vallalkozo-egyeni-vallalkozoSzerintem nincsenek tuti megmondások, szóval nem mondhatjuk, hogy egy nőnek való vagy nem való a vállalkozó lét. Nem akarom és nem is tudom megmondani, hogy a nők milyenek. De nőként és sok nőt, női vállalkozó életét ismerve van egy képem arról, hogy milyenek a nők, ha vállalkoznak. Mik az előnyök és mik a várható buktatók, amikre nem árt felkészülni…

A tuti előny: kreativitás

A nők igazi nagy problémamegoldók. Egy családban, anyaként, barátnőként, eleve hipermennyiségű dolgot tartanak kézben, tehát a problémamegoldó és ötletelő képességük nagyon nagy. Ez jól jön, ha vállalkoznak, mert egyrészt tök jó ötleteik vannak, jól látják az összefüggéseket, másrészt a felmerülő problémákat is gyorsan megoldják, jó a szervezőkészségük. Ez hatalmas előny, ami miatt szerintem jó nőként vállalkozásba fogni.

Az ötleteken túl, ma már elengedhetetlen a jó marketing egy vállalkozásnál és szerintem ebben is nagyon jók a nők. Van stílusérzékük, ami kell a brand-építéshez, van szépérzékük, szeretnek elszöszölni jó fotókkal, design-nal és minden mással, ami a marketinghez kell. Szerintem a női kreatív, dekorálós hajlam nagyon jól fekszik egy vállalkozásnak.

ahainspiráció-skype-oktatás

A még tutibb előny: rugalmasság és nyitottság

A férfiak ezt talán szeszélynek hívják, mi nők, tudjuk, hogy valójában nem szeszélyesek, hanem gyorsak, rugalmasak vagyunk, és főleg hallgatunk a megérzéseinkre. Emiatt gyorsan tudunk váltani, változtatni, akár a meggyőződésünkön is, ami szerintem  nagyon nagy piaci előny. Jól átlátjuk a helyzeteket és gyorsan reagálunk benne, fel tudunk adni valamit, ha nem működik. Érdekes, hogy a férfiak ezt állhatatlanságként, kitartás-hiányként érzékelik és nem ismerik fel a gyors reakciók amúgy abszolút praktikus jelenségét. Igen, lehet, hogy a nők könnyebben feladják, de véleményem szerint csak azért, mert nem akarnak felesleges melót ölni valamibe, hanem törekszenek a hatékonyságra és eredményességre. Néha talán túl rugalmasak is vagyunk, érdemes figyelni azt, hogy mikor engedünk el túl könnyen valamit, és mikor vagyunk összhangban a flow-val, amikor továbblépünk és egy másik ötlet megvalósításába fogunk.

A hátrány: túl jószívűek vagyunk, ha árazásról van szó.

Én szinte minden vállalkozónő ismerősömnél látom, hogy az árakkal mi nők, hadilábon állunk. Ismerőstől ciki pénzt kérni, vagy ha kérünk, sokkal kevesebbet, mint szeretnénk. Lépten-nyomon kedvezményekbe hajtjuk magunkat, mert megsajnáljuk azt, aki hozzánk fordul. Sokkal közelebb kerülünk az ügyfélhez, mint a férfiak, ezért sokkal nehezebben emelünk árat, nehezebben kérjük el azt, ami jó lenne. Szerintem nagy kihívás egy női vállalkozónak az, hogy beárazza magát, méghozzá úgy, ahogy szeretné, mert jó kislánynak neveltek minket, aki mindenkinek segít, aki mindenkivel jót tesz és háttérbe szorítja a saját igényeit és szükségleteit.

Erre nagyon tudatosan kell készülni és megkeményíteni magunkat, ha az árakról van szó. Nem árt előre kitalálni egy árlistát és kivétel nélkül, minden érdeklődőnek azt kommunikálni, mert az tiszta sor. Sokan egyéni árakkal dolgoznak, de ennek megvan az a veszélye, hogy az ügyfelek ezzel visszaélnek, jön a sajnáltatás, mi meg jó fejek akarunk lenni, aztán persze, hogy sokkal alacsonyabb árat adunk meg, mint amit valójában szerettünk volna. Árat emelni pedig iszonyúan nehéz később, tehát az előbb adom olcsón, később majd emelek tuti nem jön be, ezt garantálom. Ez az árazás téma egy valós veszély, ami az egész vállalkozásod létezését veszélyezteti, ezért készülj rá tudatosan!!!

Előny, vagy hátrány? Nem a számoknak, inkább az érzéseinknek hiszünk

Mi a szenvedélyünket, az intuíciót, a lelkesedést használjuk, ha munkába fogunk, ezért is keressük szüntelen a tuti elfoglaltságot, amiben ki tudunk teljesedni. Ez magával hozza azt is, hogy sokszor nem a számokban hiszünk, tehát helyzeteket nem az alapján ítélünk meg, hogy az mennyire jó az üzletnek. Emiatt többet kifizetünk dolgokra, vagy még az előtt költekezünk, hogy kerestünk volna, rosszul árazzuk be magunkat – nem mérlegeljük a költségeinket, amikor árazzuk a szolgáltatást. Nem feltétlenül mérhető célokat fogalmazunk meg, inkább a vágyainkat, álmainkat akarjuk megvalósítani.

Ugyanakkor az intuíciónk sokat segít, mert emiatt jó döntéseket hozhatunk még akkor is, amikor nem a számok és a mérhető eredmény alapján döntünk. Néha logikátlannak tűnő lépéseink vannak, amikről később bizonyosodik be, hogy jól döntöttünk, és sok embernek segítünk, akinek egy férfi-vállalkozó (az ár miatt) talán nem segített volna. Szóval döntse el mindenki, hogy ez előny-e vagy hátrány. Inkább tudatosítsuk, hogy ez van, mi inkább érzésekben mint számokban gondolkodunk. Próbáljuk mérni a mérhetőt, keresni egy könyvelőt, esetleg pénzügyi tanácsadót, aki segít, vagy vonjuk be a barátunkat, férjünket, testvérünket és beszéljük át vele a pénzügyeket, döntési helyzeteket.

Mindazonáltal, van sok vállalkozónő ismerősöm, aki nagyon penge módon áll az üzlethez, őket nem akarom még véletlenül sem megbántani, én inkább a nagyobb hányad jelenségeiről írtam.

All in all, szerintem egy nő éppoly jó vállalkozó lehet, mint egy férfi, csak más előnyei vannak, és érdemes az előnyöket erősíteni, a korlátokat pedig alternatív módszerekkel feloldani.

Hanna

 

 

Olvasd el ezeket is!