Vannak ötleted, mégsem valósulnak meg? Elmondom miért.

ahainspiráció-megvalósítás-tervek

Korábban egy szervezetfejlesztő cégnél dolgoztam, ahol volt szerencsém részt venni olyan tréningeken, melyek a személyes eredményességet fokozzák. Részben ebből, részben a saját tapasztalataimból kiindulva osztanék most meg pár gondolatot erre a kérdésre válaszolva: HOGYAN FOGNAK A KITŰZÖTT CÉLOK MEGVALÓSULNI? Miért nem valósul meg magától egy cél, mit tehetek azért, hogy a megvalósulás GARANTÁLT LEGYEN?

ELSŐ LÉPÉS – CÉLKITŰZÉS

Nagyon fontos, kihagyhatatlan és az egész siker múlik azon, hogy mennyire jól tudod meghatározni, behatárolni a célodat. Miről ismerszik meg egy jóféle cél? Ismételjük át! A jó cél:

  • szívből fakad
  • megvalósítható
  • kristálytiszta
  • mérhető (akár számokkal, akár érzésekkel)
  • motiváló
  • elérhető, de tenni kell érte
  • összhangban van az elvekkel, küldetéssel, magasabb szintű életcéllal

A jó célt megtalálni olyan érzés, mint amikor rövidlátóként felteszel egy tökéletesen passzoló szemüveget és farkasszemet nézel a darts táblával, vagy a kosárpalánkkal. Vagy, amikor sötétben keresed a lépcsőket a házban és valaki felkapcsolja neked a villanyt. Ha van egy tiszta cél és látod magad előtt a távot, akkor már hatalmas lehetőséged van elérni a célt.

ahainspiráció-megvalósítás-tervek

AKKOR MIÉRT NEM ÉRI EL MINDENKI A KITŰZÖTT CÉLJÁT?

Sokféle válasz van erre, emberenként válogatja, hogy kit mi akadályoz a cél elérésében. Szerintem ezek a legfőbb okok:

  • A cél még nincs pontosan meghatározva, letisztázva.
  • Van tiszta cél, de az túl nagy kihívást jelent nekünk és a komfortzónánkon meg keskeny az ajtó.
  • Halogatjuk a megvalósítást.
  • Nem látjuk meg a célhoz vezető lépéseket (ilyenkor is van rá sansz, hogy a cél mégsem kristálytiszta).
  • Kitűztük a célt, aztán elégedetten hátradőlünk és várjuk, hogy valaki csináljon valamit.
  • A célt az eszünkkel jelöltük ki, a szívünk viszont nem tud azonosulni vele.
  • Lebeszéljük magunkat a megvalósításról.
  • Elmondjuk másoknak a célt, azok meg jól lebeszélnek, vagy elbizonytalanítanak minket.
  • Nem hisszük el, hogy képesek vagyunk elérni a célt.

És biztos van még egy csomó más indok is, éppen a kedvenc filmjeinket töltjük le és ez fontosabb, mint a célokon dolgozni, vagy éppen történik valami nagyon nem várt dolog, ami feledteti velünk, hogy volt pár okosan megfogalmazott célunk is pár napja.

Viccet félretéve, egy dologgal szeretnék most foglalkozni, ez pedig az, hogy a célok átalakítása STRATÉGIÁVÁ olyan dolog, ami magától fogja hozni a célok megvalósulását.

STRATÉGIA – TERV – LÉPÉSEKRE BONTÁS

A jó cél önmagában nem elég. Gondoljuk csak át, mi történik akkor, ha arról ábrándozunk, hogy de jó lenne fejleszteni a kommunikációnkat? Talán elhív minket valaki egy jó előadásra, vagy épp elolvasunk egy könyvet, de a cél megvalósulása lebeg, tervezetlen, külső dolgokon múlik. Mi van akkor, ha betervezzük a lépéseket – beiratkozunk két hét múlva egy kommunikációs tréningre, szerzünk egy jóbarátot, akivel gyakorolni kezdünk pár technikát és kitűzzük az időpontját is a rendszeres találkozóknak? Valószínűleg az utóbbi eset vezet el a megvalósításhoz, vagyis a TERVEZETTSÉG.

Ha van egy célunk és az tiszta, azonosulni tudunk vele és motiváló – SZUPER. Ha képesek vagyunk ezt a célt LÉPÉSEKRE BONTANI és akciótervet csinálni, NA AZ LESZ A TUTI.

Vannak dolgok, amiket ha megteszünk, azok biztosan magukkal fogják hozni a cél megvalósulását. Vagyis, ha képesek vagyunk a CÉLT lebontani ezekre szükséges lépésekre, akkor nyert ügyünk van és jön a megvalósulás is!

A stratégia és akcióterv tehát az a terv lesz, ami a lépéseket mutatja meg nekünk. A hétköznapok sodrásában tehát nem kell mindig a nagy célon agyalnunk majd, elég ha a lépéseket pipálgatjuk kifelé.

Mondjuk fodrász vagy, és szeretnéd, hogy stabil ügyfélköröd legyen. Szeretnél X számú törzsvendéget – ehhez énmárkát építesz és elkezdesz írni egy blogot.

Tiszta célod van, amit a következő körben kisebb célokra, és lépésekre fogsz bontani:

  1. Tervezel, vagy terveztetsz egy logót, arculatot.
  2. Szeretnél saját blogot indítani – első körben elkezded figyelni a szimpatikus bloggereket, ötleteket, inspirációt gyűjtesz.
  3. Regisztrálsz a blog.hu vagy más gyűjtőoldalra, csak 5 perc és saját blogod lesz.
  4. A grafikussal megcsináltatod a blogod és a facebook oldalad borítóképét.
  5. Elindítod a facebook oldalad és begyűjtöd az ismerősök lájkjait.
  6. Megtervezed az első két hét posztjait.
  7. Referenciákat kérsz a vendégeidtől.
  8. Kitalálod, milyen rendszeresen tudsz cikket írni és megírod az első hónap cikkjeit.
  9. Elkezdesz posztolni és töltöd fel folyamatosan a cikkeket.

És így tovább. A célt tehát lebontottuk alsóbb célokra és még inkább lépésekre, és ezeket még tovább részletezve egy komplett akciótervet tudsz összerakni. Például a logótervezés is tovább bontható konkrét tervre – grafikust keresel, árajánlatot kérsz, szimpi logókat vadászol össze, stb. Ez mind-mind ütemezhető feladat lesz és a cél egyre közelebb kerül!

Vagyis vége az ábrándozásnak, a vaktában lövöldözésnek, kristálytiszta terved van, aminek a lépéseit is érdemes betervezni a naptárba és szépen megcsinálni mindent, amit terveztél.

Látod, ilyen egyszerű? Próbáld ki a gyakorlatban! Hiszen voltaképp ezt csinálod már az életed sok területén – a munkádban, amikor bulit szervezel, stb. Sok esetben csak fejben, de miért nem próbálnád ki papíron is? És miért ne próbálnád ki a saját nagy-nagy céljaiddal kapcsolatban?

Fülöp Johanna

 

Olvasd el ezeket is!