Mit tanít a Pareto-elv a vállalkozásodnak?

pareto-elv-ahainspiráció

A Pareto-elv a közgazdaságból jövő fordított arányosságra tanító képlet. A 80-20 elve azt jelenti, hogy egy cég életében sok esetben a kevesebb 20% hoz 80%-os eredményt. Vagyis, a vevők 20%-a hozza a bevételek 80%-át, az alkalmazottak 20%-a termeli az érték 80%-át, a hibák 20%-a hozza meg a negatív következmények 80%-át. Hogy hasznosítsd ezt az elvet a vállalkozásodban?

Az ügyfelek 20%-a hozza a bevételek 80%-át

Számolj utána, hogy az ügyfeleidnek mely része az, amelyik VALÓBAN vásárol tőled és fókuszálj rájuk. Sok esetben nem csak az valósul meg, hogy a kisebb rész hozza a nagyobb eredményt, hanem az is, hogy a problémamentes, gördülékeny kisebbség fogja a több eredményt produkálni. Nézd meg egyesével, hogy melyik ügyfeled mekkora bevételt hoz és attól a többségtől, aki csak rabolja az idődet, de alig vásárol tőled – szabadulj meg. Tisztítsd le az ügyfélköröd és fókuszálj azokra, akik rendszeresen és valóban vásárolnak tőled, akár egy terméket, akár egy szolgáltatást. Ha megtanulsz azokra koncentrálni, akik valóban támogatják a vállalkozásodat, akkor remélhetőleg emelkedni fog a bevételed, sőt, még az is lehet, hogy kevesebb munkával több pénzt fogsz keresni!

Az üzleti kapcsolatok 20%-a hozza az ajánlások 80%-át

Vannak olyan üzleti ismerősök, kapcsolatok, akik aktívan ajánlanak téged tovább, és van sok olyan, aki semmit sem tesz azért, hogy Téged ügyfelekhez, üzletekhez juttasson. Figyeld meg, kik azok az ismerősök, akik valóban segítenek, ha arra van szükséged, akik továbbajánlanak, ügyfeleket, vagy épp munkát szereznek Neked. Fókuszálj itt is a kisebb, mégis nagyobb eredményt hozó csoportra és fektesd ezekbe a kapcsolatokba az idődet és az energiádat. Néha nehéz lehet felismerni, hogy nem a mennyiség, hanem a minőség dönt – tehát ne csak arra fókuszálj, hogy minél több ismerőst, kapcsolódást, ajánlást szerezz – hanem arra is, hogy azokkal az emberekkel ápold a kapcsolatot, akik valóban tudnak és akarnak is segíteni neked.

Ugyanekkor érdemes az időrabló kapcsolatokat szintén letisztítani. Kik azok, akik rabolják az idődet, szívességeket kérnek tőled, de valójában nem segítenek, ha neked van szükséged valamire? Sokszor a vállalkozásban automatikusan gyűjtjük a kontaktokat, leülünk bárkivel egy jó kávéra és rendületlenül kezdeményezzük az üzleti kapcsolatokat, ez mégsem vezet igazán eredményre. Fontos a tudatosság, hogy arra szánjuk az időt, akire érdemes, akiben hozzánk hasonlóan segítőkészség van és aki felismeri helyzetünk és ajánlásaival segít minket.

A munka 20%-a hozza az eredmények 80%-át

Talán ez a legnehezebben felismerhető, vagy beismerhető mintázat. Ugyanis ki vallaná be, vagy ki nézne szembe egyáltalán csak a lehetőséggel, hogy a munkája 80%-a kuka és valójában nem vezet eredményre? Talán nem pontosan ilyen arányokkal találkozunk, hisz a Pareto-elv csak a valószínűségről beszél, kivételek mindig vannak. Azon azonban igazán érdemes elgondolkodni, hogy hogyan állunk az EREDMÉNYESSÉG tekintetében.

pareto-elv-ahainspiráció

Tehát, a Pareto-elv szerint a munkánknak csak az ötöde igazán eredményes. Mit is jelent ez pontosan? Nem azt, hogy sokat dolgozunk feleslegesen, hanem éppen azt, hogy sokkal kevesebb munkával közel akkora eredményt elérhetnénk, mint most!!!

Mi kell ahhoz, hogy ezt megvalósítsuk a vállalkozásunkban? Törekedjünk az eredményességre – gondolkodjunk és tervezzünk többet, dolgozzunk kevesebbet.

Hogyan tudod feltérképezni, hogy mi is az a kiváló 20%, ami az eredmények 80%-áért felel?

  • Gondold végig, pontosan mikor kerestél a legtöbbet?
  • Melyik tevékenységed termeli a bevételeid nagy részét? (egyszerűen csak számold ki)
  • Konkrétan mit tettél azért, hogy ezen a területen bevételhez juss?
  • Kik azok az  ügyfelek, akik a legjobban fizetnek?
  • Nézd meg, hogy ezt a bevételtermelő munkát milyen napszakban szoktad elvégezni? Van-e bármilyen körülmény, ami ahhoz kell, hogy ezt a munkát nagyon eredményesen végezd?
  • Mik azok a tevékenységek, melyek ezen a területen a legtöbbet segítenek? (marketing, blog, közösségi média, hirdetés, bármi)
  • Van-e olyan tevékenység, ami eredményt hoz, mégsem szereted csinálni? Ha igen, hogyan tudnád ezt többet csinálni, esetleg ki tudod-e adni másnak ezt a munkát?

És így tovább. A lényeg az, hogy gondoljuk végig, számoljuk ki, nézzünk szembe azzal, hogy a munkavégzésünkben, értékesítésünkben milyen eredmények vannak és a mintázatokat maguktól is fel fogjuk ismerni.

Nekem például volt egy nagyon problémás ügyfelem, aki rengeteg stresszt okozott nekem, mire rájöttem, hogy egyszerűen vissza kell adnom a megrendelést (és a pénzét), mert a felszabaduló idővel és energiával sokkal többre megyek. Ő a többségbe tartozott, aki nem fizetett sokat, mégis rengeteg kérése, hasfájása volt.

Aztán jó volt azt is felismerni, hogy vannak üzleti ismerősök, akikkel felesleges időt töltenem, mert nem hoznak előrelépést, az időmet viszont viszik, rendszeresen. Nem kell ráugrani minden lehetőségre, és jó érzés nemet mondani annak, akivel valójában eredménytelen lenne a közös munka.

Az utolsó pont pedig, amit említettem, a királyi téma, szerintem ez az esszenciája ennek az egésznek. Nagy kihívás, hogy a munkában arra tanuljunk meg fókuszálni, amire valóban érdemes – és ami eredményes. Ahogy növekszik a vállalkozásunk, úgy ismerjük fel, hogy válasszuk ki a legnagyobb eredményt hozó marketing csatornákat, azt a szakterületet, ahol a leginkább van irántunk kereslet, azokat a szolgáltatásokat, amikre valódi igény van, stb. Néha ahhoz is nagy erő kell, hogy hasztalan próbálkozásokkal felhagyjunk és újratervezzünk, vagy ötletelni kezdjünk azért, hogy eredményesebbek legyünk.

Néha kiderül, hogy a nemszeretem munkák sok eredményt hoznak, ha tehát nem bírjuk rávenni magunkat arra, hogy megcsináljuk – akkor adjuk ki valaki másnak, lehet hogy így sokkal többet fogunk profitálni. Ha például a marketing nem a szívügyed, keress valakit, akár egy ügynökséget, aki segít, hiszen nem kell mindent egyedül csinálnod. De az is lehet, hogy neked inkább az ajánlások felkutatása, a networking megy jól és akkor felejtsd el a marketinget – vagyis tedd inkább az idődet abba, hogy eseményekre, meetupokra, fórumokra jársz és ott kötsz ismeretségeket.

Ez az eredményességi szemlélet egyfajta önismeret is – azt csinálom, amiben jó vagyok, aminek van eredménye. Felesleges 80%-nyi plusz munkát magunkra erőltetni csak azért, mert mások is ezt csinálják. Gondold végig, hogy mi az esszenciája a munkádnak, mi az, ami valódi eredményt hozd és tedd ide a fókuszod!

Sok tudatos átgondolást és felismerést kívánok Neked és a vállalkozásodnak.

Fülöp Johanna

Olvasd el ezeket is!